Základní technika nahrávky
Základní technika nahrávky
Pohyb nahrávače z výchozího postavení do střehového postoje: jedná se o přesun nahrávače z výchozího postavení (postoje či polohy) do místa předpokládaného odbití (zpravidla mezi zóny II a III). V souladu s vývojem situace při přihrávce nebo vybírání míče může nahrávač korigovat svůj pohyb přímo směrem k místu odbití nepřesně přihraných míčů. Délka, rychlost a plynulost přesunu je dána charakterem předcházející činnosti a zónou, z níž začíná svůj pohyb. Místo střehového postoje je totožné s předpokládaným cílem přihrávky. V některých případech je výchozí postavení totožné s místem zaujetí střehu.
Střehový postoj a pohyb do místa odbití
Nahrávač je ve střehovém postoji obrácen čelně do vlastního pole, osa ramen je šikmo k síti a pravá noha je mírně vpředu. Čas mezi přihrávkou a nahrávkou je 1,5 s i více, nahrávač musí v této době vyřešit pohyb do místa odbití a zároveň stále vnímat pohyb vlastních hráčů i změny na straně soupeře.
Místo střehového postoje je totožné s místem odbití: přihraný míč směřuje do místa, kde nahrávač zaujal střehový postoj nebo těsně vedle něj. V tomto případě řeší nahrávač situaci bez lokomoce (přesunu) nebo jen úpravou postoje. Pohyb ze střehového postoje do místa odbití: je-li cíl přihrávky mimo místa, kde hráč zaujal střehový postoj, musí nahrávač řešit situaci dalším přesunem. Vyjmenujme některé situace:
-
Míč padá 1 – 1,5 m před nahrávače směrem do zóny IV: hráč provede krok a přísun druhé nohy a nahrává buď z postoje nebo ve výskoku.
-
Míč padá k síti do zóny IV: hráč má několik možností v souladu s časem, který mu vymezuje herní situace:
-
Doběhne míč, zabrzdí svůj pohyb zastavovacím dvojkrokem a nahraje.
-
Vzhledem k nedostatku času proběhne místem odbití a nahraje v běhu nebo ve výskoku, většinou odrazem jednonož.
-
-
Míč letí nečekaně rychle k síti (nahrávač po vběhnutí nemá čas se odrazit oběma nohama): nahrávač provede rychlý překrok levou nohou k síti, odraz je vždy z levé nohy, ve výskoku rotuje doleva.
-
Míč padá dále od sítě v oblasti třímetrové čáry (nahrávač nemá čas míč obejít): nahrávač dobíhá k míči a rotuje (pivotuje) kolem pravé nohy. Situace vypadá následovně.
-
Poslední krok je vždy na pravou nohu.
-
Místo dotyku pravé nohy nahrávače se zemí se stává „pevným bodem“.
-
Kolem tohoto pevného bodu dochází k rotaci celého trupu doprava.
-
Po zahájení rotace dochází k přípravě paží na odbití a následně k prvnímu kontaktu rukou nahrávače s míčem.
-
Po celou dobu rotace zůstávají ramena ve stejné výšce a rovině, postupně probíhá plný kontakt rukou s míčem.
-
Rotace trupu stejně jako plný kontakt rukou s míčem pokračuje, v jeho průběhu dochází k samotnému provedení odbití.
-
Tělo dokončuje rotaci s osou ramen kolmou na směr nahrávky do zóny IV, levá noha se přesunuje a připravuje na stabilizování celého pohybu trupu.
-
Dosažení kolmice osy roviny ramen na směr do zóny IV je bodem, kdy již míč opouští ruce nahrávače – stejné pro všechny druhy nahrávek!!!
-
Zároveň dochází k zaražení rotace fixováním levé nohy ve stabilizované pozici pro nahrávku.
-
Po nahrávce se hráč zapojuje do vykrývání.
-
-
Míč padá za záda nahrávače k pravé postranní čáře do zóny II: nahrávač provede úkrok levou nohou – překrok pravou – otočení těla s osou ramen kolmou na směr nahrávky do zóny IV dokončí pohyb dokrokem levé nohy současně s výskokem (bez výskoku při nedostatku času); nahrávač může samozřejmě v této situaci nahrát jednoduše do zóny II nebo I, resp.VI.
-
Míč padá na pravou postranní čáru v zóně II: nahrávač běží otočen levým bokem k síti – obíhá míč (jak daleko to jde) ve směru hodinových ručiček – snižuje levé rameno – dostává se jím za míč – nahrává – po nahrávce jeho tělo pokračuje v pohybu a vzdaluje se od míče. V krajním případě se tato situace musí řešit nahrávkou spodem nebo proběhnutím místa odbití s nahrávkou nad sebe útočníkovi ze zóny II nebo I.
Nahrávka v postoji: základní postoj, speciální postoje a polohy
Nahrávač se dostal do místa odbití a i zde nastávají různé situace:
Základní postoj (poloha) v momentu odbití: ideální postavení je kolmo na směr nahrávky, v praxi je však obvyklá situace, že nahrávač stojí těsně před akcí šikmo k síti (velmi přitom záleží na tom, odkud přilétá přihrávka: je-li to např. ze zóny I nebo II, ocitá se nahrávač až zády k síti). V tomto postoji je zpravidla pravá noha vpředu. Při přihrávkách s vysokou horizontální složkou rychlosti se doporučuje, aby byla osa ramen nahrávače šikmo k síti. Při vysokých přihrávkách (vertikální složka rychlosti) zaujímá postavení kolmo na směr nahrávky. Nezřídka se stává, že je nahrávač nucen nahrávat mírně přes své pravé rameno, a proto musí tento druh nahrávky patřit k jeho výbavě.
Speciální postoje a polohy:
-
Dřep a podřep se používá při nízko letící přihrávce. Někdy je čas z nízkého dřepu zapojit nohy jejich propínáním a rotací trupu, jindy však zbývá čas pouze na činnost paží a rukou (podporovanou mírnou rotací trupu).
-
Dřep únožný: častá situace v činnosti nahrávače, kdy nahrávač při horší přihrávce nestačí provést dostatečně dlouhý úkrok, ale stačí se dostat tělem pod míč. Podstatné je, aby přes veškerou labilitu polohy zůstal trup vzpřímen a poskytoval stabilní oporu pro nahrávku.
-
Poklek na koleno: zde je situace velmi podobná nahrávce v nízké poloze, např. dřepu (používá se zřídka).
-
Nahrávka v pádu se vyskytuje zřídka, zpravidla v pádu stranou nebo v pádu vzad. Zcela ojediněle je možno vidět nahrávku v pádu vpřed.
-
Nahrávka v běhu: tato situace nastává, když se nahrávač dostává k míči na poslední chvíli, již nemá čas zastavit se v místě odbití, nemá ani možnost provést výskok jednonož a nahrávat s rotací ve výskoku (což zrychluje akci – popsáno jinde). Musí tedy nahrávat v průběhu pohybu, který přirozeně po odbití pokračuje. Týká se to jak pohybu vpřed, tak pohybu vzad nebo stranou.
Nahrávka v postoji: činnost nohou a trupu
Činnost nohou a trupu jsme popsali v kapitole o odbití obouruč vrchem. Pohyb při nahrávce je obdobný. V porovnání s odbitím obouruč vrchem ve volejbalu začátečníků je úloha nohou poněkud potlačena, protože hráči již nabyli dostatek síly k výraznějšímu zapojení paží a hlavně rukou. Intenzita zapojení nohou a trupu do odbití je dána délkou a výškou nahrávky. Vysoká nahrávka na delší vzdálenost: z klidové polohy se tělo zvedá natahováním nohou. Součástí kombinovaného pohybu je mírné napřimování trupu. Hnací síla je v zadní noze (nebo na obou, když jsou v momentu odbití vedle sebe). Síla se z nohou přenáší na boky. V momentu před kontaktem s míčem se tělo chová jako pružina, která se rozpíná ve směru proti míči, kde pohyb vychází z nohou přes boky. Nohy se v kolenou napínají, v momentu, kdy dochází k výponu, jsou nohy v kolenou již napnuty. Trup je ve vzpřímené poloze. Někdy dojde v doznívání pohybu až k nadskočení (viz dále). Nahrávka do zóny IV: trup je v různé poloze, podle toho odkud přilétá míč. V některých případech nahrávač srovná svoji polohu či postoj tak, aby byla kolmá na směr odbití (především při nahrávkách z pole). Pokud nahrávač nesrovná svou polohu těla již před odbitím (kolmou na směr nahrávky), dochází během odbití k rotaci trupu doprava. Tato situace je u nahrávačů zcela běžná, při odbití ostatních hráčů požadujeme postavení osy ramen kolmé na směr nahrávky. Nahrávka za hlavu: při nahrávkách do kombinací je hlava ve stejné poloze, při dlouhých nahrávkách za hlavu přes celou síť nebo z pole dochází k záklonu hlavy a trupu.
Nahrávka v postoji: činnost paží a rukou
Činnost paží v momentu před kontaktem s míčem: práce paží je samozřejmě synchronizovaná s pohybem trupu a začíná v okamžiku, kdy se tělo zvedá natahováním nohou. Nahrávači rozdělují pohyb paží na dva takty, v prvním zvednou ruce nad hlavu do polohy, kdy jsou paže mírně pokrčené nebo téměř napnuté a druhým taktem provedou nahrávku předloktím a zápěstím. Těsně před kontaktem s míčem jsou paže a lokty nad úrovní ramen a ruce nad obličejem. Míč je nad čelem. Bezprostředně před dotykem míče se paže v loktech nepatrně přikrčí a následně propínají. Paže některých nahrávačů jsou při odbití téměř napnuty. Odbití je prováděno nad čelem (pokud roztáhne hráč ruce, míč padá na čelo). Intenzita pohybu v loktech je dána vzdáleností a výškou nahrávky. V některých případech, zpravidla v časové tísni, nahrávač zvedá paže plynule jako jeden nepřerušovaný pohyb.
Činnost rukou v momentu kontaktu s míčem: přilétající míč přitiskne lehce prsty a ruce zpět a míč bude ztlumen. Ruce a prsty tak konají tzv. „relativně zpětný“ pohyb, tedy pohyb, kdy se celé paže pohybují vzhůru, zatímco prsty jsou dočasně stlačeny do jakéhosi protipohybu. Bezprostředně před nahrávkou: tvar mezi palci a ukazováky by se dal nejlépe přiblížit k lichoběžníku (pro srozumitelnost někdy říkáme trojúhelníku). Dotek míče: kontakt s míčem je posledními články všech prstů, u některých prstů (ukazovák) větší plochou. Úloha „hracího kloubu“ (viz OOV). Dlaně se míče nedotýkají.
Další důležité aspekty nahrávačského odbití: důležitý je dotek míče palci (jinak je ovládání ztíženo a nahrávka za hlavu nemožná). Míč by neměl mít po odbití žádnou rotaci, u nahrávačů, kteří nahrávají se zvýrazněnou činností palců, je vidět náznak letu se spodní rotací. Takto letící nahrávka má menší horizontální složku rychlosti a při vystřelené nahrávce se smečařům lépe časuje úder. Základem je, aby se zápěstí při kontaktu s míčem nesklápělo a kontakt s míčem byl relativně krátký. V některých situacích, speciálně u některých nahrávačů je možno sledovat následující situace:
-
Plynulý pohyb zápěstí zdola dopředu (palcovou stranou), jakoby pod míč.
-
Sklopení zápěstí vpřed, zvláště v situacích, kdy je míč při odbití za hlavou.
Delší kontakt prstů s míčem a činnost palců ovlivní let míče bez rotace. Čím rozsáhlejší je kontakt prstů s míčem, tím lepší je jeho ovládání a tím přesnější je odbití.
Utajení a časování nahrávky
Dobrý nahrávač musí umět nahrávku časovat a utajit její směr. Při časování rozeznáváme:
Zpomalení
-
Ohnout zápěstí více zpět
-
Ohnout paže více v loktech
-
Ohnout nohy v kolenou a nahrát v nižším střehu
-
Použít jakoukoliv kombinaci výše uvedených možností
Zrychlení
-
Výskokem a nahrávkou ze zcela natažených paží
-
Rychlejším impulsem - pohybem zápěstí
Pro utajení je žádoucí: minimální prohnutí trupu při nahrávkách v kombinacích, které by signalizovalo nahrávku za hlavu. Někteří nahrávačští mistři však dokáží míč před sebou nahrát i za hlavu pouze činností předloktí a rukou: polohou těla signalizují nahrávku před sebe a především skvělou prací palců nahrají i v této poloze za hlavu. Nahrávač musí mít vždy takovou polohu těla, aby měl možnost výběru řešení, tzn. svislou polohu trupu s míčem nad hlavou. Pro utajení nahrávky je nutný krátký kontakt s míčem, dlouhé pohyby prozrazují záměr. Výjimkou je situace, kdy nahrávač záměrně „podrží“ míč, aby zdržel rozhodnutí o konečném směru letu nahrávky.
Pohyb a poloha nahrávače při nahrávce ve výskoku
Nahrávač by měl nahrávat ve výskoku. Jsou pro to tři důvody:
-
Výška kontaktu s míčem
-
Zrychlení akce
-
Vyloučení činnosti nohou a trupu (stabilizace trupu ve výskoku), což zlepšuje přesnost utajení.
Při nahrávce ve výskoku rozlišujeme dva způsoby odrazu. Odraz obounož: v okamžiku nahrávky je tělo pod míčem. Nahrávač odbíjí míč ve vrcholu výskoku, ne když padá, protože tak částečně ztrácí kontrolu nad míčem. Odraz jednonož: z pravé nebo z levé nohy. Poloha je méně stabilní. Používá se jen v exponovaných situacích, když to jinak nejde. Obdobná situace je popsaná v bodu D 1.2, lze ji aplikovat i na nahrávku ve výskoku s rotací těla k cíli nahrávky. Hráč se po pohybu od sítě odrazí z pravé nohy, místo dotyku pravé nohy se stává nejen „pevným bodem“, ale i místem odrazu k výskoku. Pohyb paží vzhůru i rotace trupu jsou prováděny v průběhu letové fáze. Nahrávač dopadá po odbití míče na jednu nebo obě nohy. Kvalitní nahrávači jsou schopni z postoje šikmo k síti ve výskoku rotovat tělem směrem k zóně IV a nahrát podél sítě (do zóny II nebo IV).
Technické rozdíly u polovysokých a vystřelených nahrávek před sebe a za hlavu ve výskoku
Polovysoká a vystřelená nahrávka do zóny IV (před sebe): polovysoká a vystřelená nahrávka nemají z hlediska techniky odbití nahrávače žádné podstatné zvláštnosti, resp. technika je popsaná obecně v pasáži „nahrávka ve výskoku“. Protože se jedná o rychlou nahrávku, je žádoucí, aby byla nahrávána ve výskoku. Podstatným momentem je činnost předloktí a zápěstí. Při provedení vystřelené nahrávky je obzvláště třeba zdůraznit, aby byla prováděna především pohybem zápěstí a minimálně podporována pohybem v loktech. To umožňuje stabilizovat let nahrávky, což zase usnadňuje útočníkovi kontrolu nad míčem v momentu úderu. Navíc může nahrávač do poslední chvíle zdržet časování nahrávky. Dalším podstatným prvkem je činnost palců. Ty se musí dostat pod míč, jednak proto, aby zabránily vrchní rotaci a jednak proto, aby se nahrávka v poloze rukou na míči technicky nelišila od nahrávky ve výskoku za hlavu.
Vystřelená nahrávka do zóny II (za hlavu): kvalita nahrávky za hlavu ve výskoku, především vystřelená, rozlišuje v moderním volejbalu nahrávače a NAHRÁVAČE. Po nahrávači se vyžaduje stejně rychlá nahrávka do zóny II jako do zóny IV. Základní technické požadavky:
-
Velmi rychlá nahrávka za hlavu s utajením záměru vyžaduje zvýrazněnou činnost palců.
-
Trup, resp. celé tělo zaujímají svislou polohu pod míčem, což je optimální poloha pro nahrávání na obě strany. Když dokáže nahrávač odbít míč před tělem a přesto jej nahrát za hlavu jenom činností paží, zápěstí a především palců, utají směr nahrávky daleko lépe.
-
Hlava se při nahrávce za hlavu v kombinaci nezaklání (prozrazuje to záměr). Nahrává – li však nahrávač na dlouhou vzdálenost, jsou prohnutí zad a záklon hlavy nevyhnutné.
V Praze, 4. 5. 2007
Zdeněk Haník (spolupráce Míla Ejem)